Na zlecenie Discovery, Inc. przeprowadzono jedno z największych badań w historii na temat pasji. W projekcie wzięło udział 13 tys. uczestników z 13 krajów na całym świecie. Wyniki badania wykazują, że telewizja to wiodące źródło inspiracji i informacji na temat ulubionych zainteresowań odbiorców. Ma znacznie silniejszy wpływ na wyzwalanie w ludziach pasji niż social media. Z kolei posiadanie hobby i zainteresowań istotnie przyczynia się do subiektywnego poczucia szczęścia i spełnienia, a także wpływa na poziom aktywności konsumenckiej.
Aż 95% badanych w Polsce wskazało telewizję jako główne narzędzie rozwijania swoich życiowych pasji - o 10 p.p. więcej niż YouTube (85%) czy social media (69% wskazań). Na wszystkich badanych rynkach telewizja została wymieniona jako medium napędzające pasje wśród odbiorców przez 93% osób. Drugim pod względem popularności źródłem były social media (67% wskazań), a trzecim – inne osoby (66%).
Telewizja okazała się również znacznie skuteczniejsza niż YouTube czy inne kanały społecznościowe we wzbudzaniu zainteresowań odbiorców. Pytani o media, które w największym stopniu przyczyniają się do odnajdowania własnych pasji badani w wieku 35-54 lat wskazywali na TV pięć razy częściej niż na social media. Także w młodszej, trudniejszej w dotarciu, grupie docelowej osób w wieku 18-24 lata telewizja dwa razy częściej od mediów społecznościowych przyczynia się do odnalezienia własnego hobby.
Jeszcze silniej widać tę zależność na polskim gruncie. Polacy w wieku 35-54 lat wskazywali na telewizję jako medium inspirujące do posiadania pasji siedem razy częściej niż na YouTube i social media, a młodsi (18-24 lata) wybierali telewizję odpowiednio trzy i pół razy częściej.
Jeszcze silniej widać tę zależność na polskim gruncie. Polacy w wieku 35-54 lat wskazywali na telewizję jako medium inspirujące do posiadania pasji siedem razy częściej niż na YouTube i social media, a młodsi (18-24 lata) wybierali telewizję odpowiednio trzy i pół razy częściej.
„Discovery od lat rozbudza w widzach pasje oferując programy, które inspirują, edukują i bawią odbiorców na całym świecie. Poprzez imponujące portfolio kanałów telewizyjnych oraz dynamiczny rozwój oferty usług i produktów DTC dostępnych na każdym urządzeniu promujemy wśród swoich fanów podejście „view and do” (oglądaj i działaj), inspirując i zachęcając do czynnego rozwijania swoich ulubionych aktywności.” – mówi Marcin Barcz, dyrektor Pionu Komunikacji Korporacyjnej i członek zarządu TVN, należącego do Grupy Discovery.

Portfolio TVN i Discovery oferuje niespotykane możliwości dotarcia do ludzi, którzy mają pasje. Obejmuje ono pełne spektrum kanałów dotyczących ulubionych zainteresowań Polaków: kulinaria, natura i świat zwierząt, dom i wnętrza, podróże i poznawanie świata, czy sport. To kanały, które prowokują do zaspokajania własnej ciekawości i dalszego poszukiwania informacji (90% wskazań), stanowią autentyczne i podstawowe źródło wiedzy, inspiracji i porad (86% wskazań) oraz dają poczucie przynależności do grupy pasjonatów (82% wskazań).
„Co niezwykle istotne z perspektywy współpracujących z nami reklamodawców osoby z pasją są bardziej aktywnymi konsumentami. W porównaniu do osób nieposiadających pasji częściej podróżują i są bardziej skłonne do zakupu produktów luksusowych czy finansowych. Zdecydowana większość z nich sięga po nowe produkty zanim zrobią to inni, lubi dzielić się swoim doświadczeniem i pomysłami oraz deklaruje umiejętność wpływania na opinie innych. Reklama w takim otoczeniu jest bardziej trafna pod względem behawioralnym, jest dla tych osób swego rodzaju informacją, a jednocześnie dociera do potencjalnych ambasadorów marek. ” – mówi Marcin Bogłowski, Dyrektor Działu Badań i Rozwoju Produktu Reklamowego TVN Media.

Badanie ujawniło, że aż 9 na 10 ankietowanych na 13 rynkach na całym świecie uważa, że posiadanie zainteresowań przyczynia się do silniejszego poczucia samorealizacji i spełnienia, przez co istotnie wpływa na poziom zadowolenia z życia, subiektywne odczucie szczęścia i optymizm. Tyle samo respondentów przyznało, że dzięki pasjom lepiej radzimy sobie z codziennym stresem, a według 8 na 10 osób posiadanie hobby jest dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
„W świecie opanowanym przez chaos, brak czasu i ciągłą zmianę, zainteresowania pomagają nam czuć się lepiej ze sobą samym i z własnym otoczeniem. Nasze badanie pokazało, że potrzeba budowania relacji z ludźmi i ze światem właśnie dzięki wspólnym pasjom, nigdy wcześniej nie była tak silna jak dziś. Discovery przedstawia widzom na całym świecie treści i historie, które stają się inspiracją do odkrywania własnych pasji i podążania za nimi. Każdy entuzjasta jedzenia, sportu czy natury znajdzie u nas coś dla siebie.” – mówi Fulvia Nicoli, EVP Content & Product w Discovery.
Posiadanie pasji wzmacnia u ludzi poczucie sprawczości i kontroli. Badanie pokazało, że ludzie z pasją są o 43 procent bardziej pewni siebie przy podejmowaniu decyzji. Zainteresowania pozwalają również dokładniej określić i zdefiniować własną tożsamość. 89% badanych twierdziło, że oddając się swoim zainteresowaniom „czują się najbardziej sobą”.
Projekt uwzględnił jednocześnie społeczne znaczenie pasji. Zainteresowania zbliżają nas do innych osób. To wokół nich powstają społeczności pasjonatów, dzięki którym możemy realizować potrzebę przynależności do wspólnoty, a także ograniczyć towarzyszące nam we współczesnym świecie poczucie izolacji i osamotnienia. 73% osób uważa, że dzięki pasji zyskuje poczucie przynależności i krąg przyjaciół, na których może polegać, a 8 na 10 badanych twierdzi, że dzieli pasję z rodziną i znajomymi.
Uczestnicy badania deklarowali posiadanie średnio 4 pasji. Kulinaria oraz natura i świat zwierząt stanowiły dwa najpopularniejsze obszary zainteresowań na wszystkich trzynastu badanych rynkach. Tematy związane z jedzeniem to najważniejsza pasja dla mieszkańców Polski (53% wskazań), Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Francji, Włoch, Holandii, południowej Afryki i Hiszpanii. Trzecie miejsce ex aequo zajęły wiedza i historie wyjątkowych ludzi. Mieszkańcy Turcji, motywowani chęcią zrozumienia dzisiejszego świata, na pierwszym miejscu wśród swoich pasji wymieniali najczęściej wiedzę.
Badanie przeprowadzono w 2019 roku z udziałem mieszkańców Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Danii, Holandii, Włoszech, Hiszpanii, Turcji, Polsce, Rumunii, Rosji, Stanach Zjednoczonych oraz południowej Afryce. Wśród blisko 40 badanych pasji szczególnie skupiono się na 10 obszarach zainteresowań: sporcie, kulinariach, naturze i świecie zwierząt, zdobywaniu wiedzy, historiach wyjątkowych ludzi, domu i wnętrzach, podróżach i odkrywaniu świata, zagadkach i ukrytych prawdach, motoryzacji i związkach.
O Discovery
Discovery (Nasdaq: DISCA, DISCB, DISCK) jest wiodącym koncernem medialnym, którego programy inspirują, edukują i bawią widzów na całym świecie. Każdego roku Discovery dostarcza ponad 8000 godzin oryginalnych produkcji, będąc liderem kategorii w popularnych gatunkach telewizyjnych. Discovery dociera do odbiorców w 220 krajach, w 50 językach za pośrednictwem wszystkich platform, w tym produktów TV Everywhere (aplikacje GO), serwisów streamingowych skierowanych bezpośrednio do konsumenta (Eurosport Player, Food Network Kitchen i MotorTren OnDemand), kontentu digital-first i społecznościowego tworzonego przez Group Nine Media, a także treści oferowanych w partnerstwie z BBC oraz w ramach strategicznego sojuszu z PGA TOUR z myślą o fanach golfa na całym świecie. Portfolio Discovery obejmuje uznane marki telewizyjne o międzynarodowym zasięgu, takie jak Discovery Channel, HGTV, Food Network, TLC, Investigation Discovery, Travel Channel, MotorTrend, Animal Planet, Science Channel, projekt joint-venture Magnolia uruchamiany we współpracy z Chip i Joanna Gaines, a także amerykański kanał OWN: Oprah Winfrey Network, Discovery Kids w Ameryce Łacińskiej oraz Eurosport, wiodącą platformę sportową w Europie, a także miejsce, gdzie bije serce igrzysk olimpijskich. Więcej informacji na stronie www.corporate.discovery.com oraz na naszych platformach społecznościowych @DiscoveryInc.
Discovery (Nasdaq: DISCA, DISCB, DISCK) jest wiodącym koncernem medialnym, którego programy inspirują, edukują i bawią widzów na całym świecie. Każdego roku Discovery dostarcza ponad 8000 godzin oryginalnych produkcji, będąc liderem kategorii w popularnych gatunkach telewizyjnych. Discovery dociera do odbiorców w 220 krajach, w 50 językach za pośrednictwem wszystkich platform, w tym produktów TV Everywhere (aplikacje GO), serwisów streamingowych skierowanych bezpośrednio do konsumenta (Eurosport Player, Food Network Kitchen i MotorTren OnDemand), kontentu digital-first i społecznościowego tworzonego przez Group Nine Media, a także treści oferowanych w partnerstwie z BBC oraz w ramach strategicznego sojuszu z PGA TOUR z myślą o fanach golfa na całym świecie. Portfolio Discovery obejmuje uznane marki telewizyjne o międzynarodowym zasięgu, takie jak Discovery Channel, HGTV, Food Network, TLC, Investigation Discovery, Travel Channel, MotorTrend, Animal Planet, Science Channel, projekt joint-venture Magnolia uruchamiany we współpracy z Chip i Joanna Gaines, a także amerykański kanał OWN: Oprah Winfrey Network, Discovery Kids w Ameryce Łacińskiej oraz Eurosport, wiodącą platformę sportową w Europie, a także miejsce, gdzie bije serce igrzysk olimpijskich. Więcej informacji na stronie www.corporate.discovery.com oraz na naszych platformach społecznościowych @DiscoveryInc.
Kontakt dla mediów:
Katarzyna Issat
Menedżer ds. Komunikacji Korporacyjnej TVN
tel. 516 444 149
e-mail: katarzyna_issat@tvn.pl
Katarzyna Issat
Menedżer ds. Komunikacji Korporacyjnej TVN
tel. 516 444 149
e-mail: katarzyna_issat@tvn.pl